تبلیغات
نقد حکیمانه - اندیشه های مشترک و اختلافات
ارسالی: مینا
پنجشنبه 14 شهریور 92 16:17

اختلاف های سطحی حافظ فردیت ستوده است ولی تفاوت های عمیق موجب منیت شوم است
(اندیشه های مشترک)

سلام
تعریف از سطح و عمق در این جمله چیست؟مثلا اینکه کسی کم حرف است و یکی هیجانی و پر حرف؟ بعد اگر اینچنین است مگر یک حالت مطلوب وجود ندارد که همه باید به سمت ان حرکت کنند در مسیر کمالشان؟ چطور اختلافات میتواند مطلوب باشد کلا؟حالا شاید بگوییم مضر نیست اما مطلوب بودنش به چه دلیلی است؟
ایا اینچنین نیست که انسان های مومن به میزان موحد بودنشان به هم شبیه اند؟
سوال حاشیه ای: این جمله از کیست؟

سلام
اختلافات سطحی برگرفته از شرائط اقلیمی، مزاجی، سنی و جنسیتی است. این اختلافات ربطی به روح انسان ندارد. همانطور که جسم انسانها متفاوت خلق شده و بالتبع دارای نیازمندیهای مختلف است، پس باید بپذیریم که این اختلافات باید محفوظ بماند چه این که این خود یکی از آیات الهی است.
مثلا امام باقر علیه السلام بخاطر این که جسمی گوشتی (لَحِم) و تنومند داشتند، علاقه بیشتری به خوردن گوشت داشتند. این علاقه را فرزند ایشان امام صادق علیه السلام نداشتند.
اختلافات سطحی، اختلافات بر مبنای واقعیت خارجی است. ولی اختلافات عمیق بر اساس ذهن است و ذهن واقعیت نیست. مؤمنین در دریافت از واقعیت متحد هستند. حال اگر خود واقعیت مختلف بود، یقینا این مؤمنین نیز در همان محدوده، با هم مختلف خواهند بود.
پاسخ سؤال حاشیه ای:
جملات اندیشه های مشترک غالبا نوشته و عموما تفکرات خود من است.



ارسالی: مینا
پنجشنبه 14 شهریور 92 20:56

سلام
ممنون از پاسختان
سوال دیگر:این مواردی که ذکر کردید از اختلافات سطحی بیشترش آثار جسمانی است و اصلا کسی نمیتواند تغییرش بدهد. من تصورم این بود که چون در برابر اختلافات عمیق قرارش داده اید باید از جنس همان عمیق ها باشد اما سطحی اش. مثلا یک سری خصائصی که عرفا میگویند ذاتی مثل شوخ بودن یا پر حرارت بودن یا کند بودن و ... ایا این مصادیق جزء ان سطحی ها نیستند؟
و سوال دیگر این که این اختلافات سطحی از ایات الهی است آیا از این حیث است که مثلا میفهمیم خدا بر خلقی تواناست؟

سلام
پرسش تو بر می گردد به این پرسش جامع تر که آیا ما چیزی بنام شخصیت داریم؟ شخصیت یعنی آنچه یکی را از دیگری از نظر روحی شاخص کند. یکی کمی بیشتر بترسد، کمی بیشتر خجالت بکشد. کمی بیشتر جذب شود و یا جذب کند.
یقینا ما چیزی بنام شخصیت دارم. رابطه جسم با روح و تأثیری که ایندو روی یکدیگر می گذارند مسئله  ای اثبات شده است. تأثیرات ژنیتیکی یقینا روح را نیز بی نصیب نمی گذارد. امام علی علیه السلام وقتی ترس را در محمد بن حنفیه دید دید فرمود: تو فرزند منی (فرزند همسرشان حنفیه) ولی حسن و حسین فرزندان رسول خدایند.
منتها چیزی که مؤمنین را با هم متحد می کند و اختلاف بینشان را از بین می برد، تحملی است که آنها برای تظاهرات ارزشی داشته و از بروز صفات ضد ارزشی خود داری می کنند. به همین خاطر است که امام صادق علیه السلام فرمود: شما شعیان از ما صبورترید زیرا شما فضائلی را که ندارید بدست می آورید و حال آن که آن فضائل را ما خود (بصورت غیر اکتسابی) داریم.
این که اختلافات از آیات الهی است هم به همان معنی است که تو گفتی و هم به این معناست که انسانها با دیدن این اختلافات متوجه می شوند اینها ارزش نیست بلکه ارزش، احترام به خواسته خداوند و در نتیجه تقوا است. اگر این اختلافات نبود، انسانها پی به ارزشمندی تقوا و اطااعت از خداوند نمی بردند. پس این اختلاف است که آنها را به این امر هم راهنمایی کرده است و این معنای آیه بودن احتلاف است.


ارسالی: مرجان1211
شنبه 16 شهریور 92 10:58

سلام
با توجه به توضیحاتی كه دادید پس میشه گفت مومنین به میزان عدم تحمل بروز صفات ضد ارزشی با هم متفاوتن؟ یعنی درجه شون فرق میكنه؟ پس ما میتونیم بر اساس رفتار بیرونی اونها برای اعتماد كردن بهشون قضاوت كنیم؟و اگه بخوایم انتخاب كنیم ترجیحمون با كسی باشه كه رفتارهای بیرونیش نقص هاش كمتره؟

سلام
مؤمنین در تقوا با هم متفاوت هستند. تفاوتی که نباید باشد بلکه هر مؤمنی باید سطح تقوای خود را ارتقاء داده و به دیگران برسد.
تقوا به معنای کنترل بدیهایی است که نفس ما به آن تمایل دارد.
هر انسانی تحت تأثیر عواملی متعدد، زمینه های متفاوتی از ناهنجاریها را دارا شده است. او از وقتی تصمیم به خودسازی می گیرد مجبور خواهد بود از بروز این رذائل جلوگیری کند. تا به مرور بتواند از شر آنها خلاص شود و به نفس مطمئنه برسد.



ارسالی: مرجان
یکشنبه 17 شهریور 92 12:45

سلام
شرمنده من متوجه نمیشم! فرمودید مومنین در تقوا با هم متفاوت هستند منظورتون از تفاوتی كه نباید باشه چیه؟ تقوای آدما اونهارو از هم متفاوت میكنه، و برای ما آدما در شناخت مومنین و تفاوتشون بروز رفتارها نشانه تقوا و بی تقواییه اونهاست.

سلام
من شرمندم که باید منظورم را بهتر برسونم.
تفاوت رتبه ای بین مؤمنین بخاطر کم و زیاد بودن تقوای آنهاست. و همین تفاوت موجب شناخت آنها می شود. ولی این تفاوت نباید بین آنها وجود داشته باشد. زیرا نشان از کم تقوایی بعضی از آنها دارد. مؤمنین باید آنچنان به وحدت برسند که اصلا قابل شناخته شدن از یکدگیر نباشند. مثلا آیا تو می توانی شخصیت مثلا امام حسین را بررسی کنی و حرفهایی در این باره بزنی که نتوانی آن سخنان را برای شخصیت امامی دیگر بگویی؟ این کار شدنی نیست چون آنها نور واحدند.





نوع مطلب : تفاوت انسان ها، تقوا، صبر(رشد و بالندگی)، 
برچسب ها : آیه بودن اختلاف، ذهن و واقعیت، محدوده وحدت مؤمنین، ژنتیک (عرق)، شخصیت، صبوری شیعیان در کسب فضایل،
لینک های مرتبط : بانک سخنان بزرگان،
پنجشنبه 14 شهریور 1392
یکشنبه 24 تیر 1397 01:07 ب.ظ
سلام.ممنون بابت مطالب خوبتون.وب خیلی خوبی دارید.موفق باشید
دوشنبه 18 شهریور 1392 10:05 ق.ظ
سلام
صحبتتون كاملا صحیحه منتها بحث من نباید ها نیست و اینكه ما باید به كجا برسیم، بحث زمان حاضر است و تفاوت هایی كه بین آدم ها وجود دارد و نشان بی تقوایی آنهاست و ما باید معیاری برای تشخیص داشته باشیم چون كسی عنوان معصوم بودن نداره.
یکشنبه 17 شهریور 1392 07:59 ب.ظ
سلام
در ادامه سوال مرجان، فکر میکنم به آن بخش سوالش که گفته نقص کمتر در رفتار بیرونی، نشان تقوای بیشتر برای اعتماد کردن، پاسخ داده نشده.
در واقع سوال این است که بر اساس سخن شما:"تحمل مومنین در بروز صفات ارزشی و بروز ندادن صفات غیر ارزشی"، ربط رفتار و تقوای درونی چیست، چرا که اگر ملاک برای اعتماد به کسی را بخواهیم تقوا قرار دهیم باید شاخصی برای سنجش این بحث داشته باشیم.
ببخشید اگر سرتان را درد اوردم با تکرار سوال.
یکشنبه 17 شهریور 1392 12:45 ب.ظ
سلام
شرمنده من متوجه نمیشم! فرمودید مومنین در تقوا با هم متفاوت هستند منظورتون از تفاوتی كه نباید باشه چیه؟ تقوای آدما اونهارو از هم متفاوت میكنه، و برای ما آدما در شناخت مومنین و تفاوتشون بروز رفتارها نشانه تقوا و بی تقواییه اونهاست.
شنبه 16 شهریور 1392 10:58 ق.ظ
سلام
با توجه به توضیحاتی كه دادید پس میشه گفت مومنین به میزان عدم تحمل بروز صفات ضد ارزشی با هم متفاوتن؟ یعنی درجه شون فرق میكنه؟ پس ما میتونیم بر اساس رفتار بیرونی اونها برای اعتماد كردن بهشون قضاوت كنیم؟و اگه بخوایم انتخاب كنیم ترجیحمون با كسی باشه كه رفتارهای بیرونیش نقص هاش كمتره؟
پنجشنبه 14 شهریور 1392 08:56 ب.ظ
سلام
ممنون از پاسختان
سوال دیگر:این مواردی که ذکر کردید از اختلافات سطحی بیشترش آثار جسمانی است و اصلا کسی نمیتواند تغییرش بدهد. من تصورم این بود که چون در برابر اختلافات عمیق قرارش داده اید باید از جنس همان عمیق ها باشد اما سطحی اش. مثلا یک سری خصائصی که عرفا میگویند ذاتی مثل شوخ بودن یا پر حرارت بودن یا کند بودن و ... ایا این مصادیق جزء ان سطحی ها نیستند؟
و سوال دیگر این که این اختلافات سطحی از ایات الهی است آیا از این حیث است که مثلا میفهمیم خدا بر خلقی تواناست؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





درباره وبلاگ


سلام علیکم
در این وبلاگ سعی ما بر این است که ...
جملات زیبای منسوب به شخصیتهای علمی را به بررسی بنشینم!
آنها را نقادی کنیم و سره را از ناسره باز شناسیم!
شاید بعضی جملات فقط زیبایند ولی استحکام نداشته باشند!
شما دوست عزیز ما را در این مهم، یاری خواهی نمود.
پیشاپیش از همکاری شما متشکرم!

مدیر وبلاگ : سید علی روح بخش
موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تماس با ما





Powered by WebGozar

برای دانلود کلیک کنید